Baza PERN w Dębogórzu zyskała trzy nowe zbiorniki paliwowe. To największy tego typu obiekt w Polsce
Dzięki temu przepustowość całego systemu logistycznego, który łączy nabrzeże portowe z bazą w Dębogórzu, będzie większa.Nowe zbiorniki w Dębogórzu o pojemności eksploatacyjnej 50 tys. m3 każdy są największymi w PERN i największymi w Polsce. Decyzja o budowie tak dużych zbiorników wynika z konieczności dostosowania bazy paliw w Dębogórzu do rozładunku tankowców o ładowności powyżej 100 tys. t, co będzie możliwe w najbliższej perspektywie po rozbudowie stanowiska przeładunku paliw płynnych w Porcie Gdynia – mówi agencji Newseria Michał Drzazga, kierownik Bazy Paliw PERN w Dębogórzu.
Nowe zbiorniki to element szerszej inwestycji w Dębogórzu. W sierpniu br. zakończyły się prace związane z rozwojem infrastruktury kolejowej do transportu paliw. Mowa o czwartej kabinie załadunkowej na nalewni bramowej cystern kolejowych.Wspólnie z zarządem Morskiego Portu Gdynia, na podstawie podpisanego w 2023 roku porozumienia, realizujemy inwestycje, które mają na celu zwiększenie przepustowości Bazy Paliw PERN w Dębogórzu. Prowadzone przez nas inwestycje wspólnie z zarządem Morskiego Portu Gdynia pozwolą istotnie poprawić elastyczność i efektywność całego systemu. Będą one również miały pozytywny wpływ na bezpieczeństwo energetyczne naszego kraju, ponieważ jeszcze więcej paliw będzie mogło docierać do Polski drogą morską – mówi Michał Drzazga.
Jak podkreśla, wymagało to koordynacji prac technologicznych, żeby inwestycja nie zakłóciła realizacji usług biznesowych, czyli rozładunków tankowców oraz załadunków paliw na transport kolejowy i drogowy.Istniejąca nalewnia została rozbudowana o dwa dodatkowe stanowiska i aktualnie dysponuje ośmioma stanowiskami nalewu cystern kolejowych. Dzięki tej inwestycji przepustowość bazy zwiększyła się o dodatkowe 4 tys. m3 na dobę, co znacząco wpłynęło na możliwości ekspedycyjne produktów z bazy – podkreśla kierownik Bazy Paliw PERN w Dębogórzu. W ramach inwestycji w Dębogórzu, oprócz budowy samych zbiorników, wykonane zostały nowe rurociągi wewnętrzne o średnicy 500 mm każdy z ich wpięciem do istniejącej pompowni centralnej bazy.
To nie koniec planów inwestycyjnych spółki. PERN planuje wybudować dwa nowe zbiorniki paliwowe w Koluszkach o łącznej pojemności 57 tys. m3 oraz jeden w Kawicach, o pojemności 33 tys. m3. Zapowiada też w przyszłości budowę kolejnych siedmiu zbiorników, ale decyzja o ich budowie będzie dopiero podejmowana.Kolejnym wyzwaniem było dotrzymanie założonego harmonogramu realizacji inwestycji, który był bardzo ambitny i napięty. Biorąc pod uwagę złożoność procesu inwestycyjnego oraz konieczność prowadzenia prac budowlanych przy założeniu utrzymania ciągłości świadczenia usług, było to ogromnym wyzwaniem, jednak zakończone pełnym sukcesem – dodaje Michał Drzazga.
Ponadto w Bazie Paliw nr 2 w Nowej Wsi Wielkiej trwają prace związane z budową nowego frontu kolejowego z 21 dwustronnymi stanowiskami rozładunkowymi i 3,5 km nowych torów. W Koluszkach natomiast rozpoczyna się budowa dodatkowego toru i dziewięciu stanowisk rozładunkowych.
PERN konsekwentnie rozbudowuje swoją infrastrukturę, odpowiadając na wyzwania zmieniającego się rynku paliwowego oraz wymagania związane z budowaniem odporności na wszelkie zdarzenia mogące zakłócić bezpieczeństwo energetyczne – mówi kierownik bazy w Dębogórzu
 







